Jak legalnie zezłomować samochód

publikacja: 2016-02-15, sekcja: prawo administracyjne

Kwestie dotyczące legalnego zezłomowania samochodu określone zostały w ustawie o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Akt ten określa zasady postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.

Obowiązki właściciela pojazdu

Właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji ma obowiązek przekazać go tylko i wyłącznie do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów. Zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie przez stację demontażu należy rozumieć  zakład prowadzący przetwarzanie, w tym demontaż obejmujący następujące czynności:

  • usunięcie z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów;
  • wymontowanie z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia;
  • wymontowanie z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów nadających się do odzysku lub recyklingu.

Właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji, przekazując pojazd do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, musi okazać:

  • dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość;
  • dowód rejestracyjny pojazdu oraz kartę pojazdu, jeżeli była wydana, lub inny dokument potwierdzający dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym;
  • dokument potwierdzający własność w przypadku właściciela pojazdu innego niż wpisany w dowodzie rejestracyjnym.

Dalej należy wskazać, iż właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji jest obowiązany w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaświadczenia o demontażu pojazdu lub zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu składa się do właściwego starostwa. Ponadto do wniosku należy dołączyć opłatę w wysokości 10 zł oraz zaświadczenie o demontażu, dowód rejestracyjny, kartę pojazdu jeżeli była wydana, a także tablice rejestracyjne.

Ile możemy zyskać?

Oddając samochód do stacji demontażu uzyskamy nie tylko dokumenty, które pozwolą nam na wyrejestrowanie samochodu, ale również możemy z tego tytułu otrzymać sumę pieniężną. Co do zasady nie musimy wydawać żadnych środków finansowych celem zezłomowania, a wysokość środków finansowych jakie otrzymamy od przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu zależne będą przede wszystkim od:

  • wagi naszego samochodu;
  • aktualnej rynkowej ceny skupu złomu;
  • ewentualnie od tego czy nasz samochód jest kompletny;

Warto jednocześnie podkreślić, iż na rynku istnieją firmy, które nie tylko dokonują zezłomowania pojazdu, ale w ramach zleconej usługi odbiorą nasz samochód lawetą i nie poniesiemy w związku z tym dodatkowych kosztów.

Pojazd niekompletny

Należy podkreślić, że przedsiębiorca prowadzący stację demontażu przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji może pobrać opłatę od właściciela pojazdu, jeżeli jest spełniony co najmniej jeden z następujących warunków:

  • pojazd wycofany z eksploatacji nie jest zarejestrowany na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
  • pojazd wycofany z eksploatacji jest niekompletny lub zawiera odpady, które zostały do niego dodane.

W przypadku przyjmowania niekompletnego pojazdu wycofanego z eksploatacji opłata nie może przekraczać 10 zł za każdy kilogram brakującej masy pojazdu.

Jednocześnie należy mieć na uwadze przepis, który wskazuje, że kto poza stacją demontażu dokonuje:

  • usunięcia z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów lub substancji niebezpiecznych, w tym płynów,
  • wymontowania z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów wyposażenia lub części nadających się do ponownego użycia,
  • wymontowania z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów nadających się do  odzysku lub recyklingu

- podlega karze pieniężnej od 10 000 do 300 000 zł.

-----
Zapraszamy do przeczytania innych artykułów z sekcji prawo administracyjne oraz kontaktu z naszymi prawnikami.
Kancelaria świadczy także porady prawne przez Internet, zapraszamy do wypełnienia bezpłatnego formularza wyceny usługi.