Regulamin podmiotu prowadzącego działalność leczniczą

publikacja: 2012-02-27, sekcja: prawo medyczne

Lepiej zapobiegać, niż leczyć - tą sentencję można odnieść nie tylko do dbałości o zdrowie. Podmioty prowadzące działalność leczniczą, w szczególności personel udzielający w nim świadczeń widzi codziennie rezultaty bagatelizowania zaleceń lekarskich dotyczących zażywania ordynowanych leków czy zalecanego pacjentom stylu życia. Okazuje się, że również w sferze prawa bagatelizowanie takich „wytycznych” (przepisów prawa) powodować może ujemne skutki w sferze działalności placówki, na czego skutki z kolei skarżyć się mogą nie tyle pacjenci, co kierownicy placówek związanych z działalnością leczniczą albo osoby je prowadzące.

Jednym z elementów kontroli, jaką przeprowadza organ prowadzący rejestr podmiotów wykonujących działalność leczniczą, jest dokonywana przez upoważnione osoby ocena realizacji zadań, jakie określone zostały w regulaminie organizacyjnym lub statucie placówki ze szczególnym uwzględnieniem dostępności i jakości udzielanych pacjentom świadczeń.

Celem takiej kontroli jest monitorowanie bezpieczeństwa zdrowotnego pacjenta oraz zapewnienie mu dostępu do świadczeń na określonym poziomie. Zatem Ustawa o działalności leczniczej z 2011r. zastępująca dotychczas obowiązującą Ustawę o zakładach opieki zdrowotnej nadal podkreśla znaczenie poziomu usług zdrowotnych, które nie mogą narażać życia i zdrowia pacjentów (tytułem przykładu: treść orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2005 r., sygn. I SA/Wa 576/04).

Nieusunięte uchybienia, ujawnione w trakcie przedmiotowej kontroli skutkować mogą tak poważną konsekwencją, jaką jest wydanie przez organ prowadzący rejestr decyzji o wykreśleniu wpisu podmiotu z rejestru, w części albo w całości. Taka konstytutywna decyzja jest, co do zasady, równoznaczna z koniecznością zaprzestania udzielania świadczeń. Jak zatem „zapobiegać”, aby nie musieć następnie „leczyć” (tj. składać środków odwoławczych od ww decyzji w postępowaniu administracyjnym)?

Przy rozpoczynaniu działalności leczniczej, angażującej spore środki, należy pamiętać o prawnym zabezpieczeniu treści regulaminu. Jeżeli nie redagował go sam prawnik (najczęściej czyni to adwokat, czy radca prawny) wskazanym jest zaopiniowanie regulaminu organizacyjnego pod kątem zgodności jego zapisów z obowiązującym ustawodawstwem medycznym, zatem m. in. z Ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, Ustawą o zawodach lekarza i lekarza dentysty, czy wreszcie Ustawą o działalności leczniczej.

Regulamin organizacyjny jest najważniejszym aktem wewnętrznym, ustalanym przez kierownika placówki i wskazuje na funkcjonowanie każdego podmiotu, który prowadzi działalność leczniczą. Kluczowymi jego zagadnieniami są sposoby i warunku udzielania świadczeń zdrowotnych. W zapisach regulaminu znaleźć się powinny informacje traktujące, między innymi, o strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa udzielającego świadczeń, miejscu ich udzielania, przebiegu samego procesu udzielania świadczeń, kwestiach właściwej dostępności i jakości tych świadczeń, co w praktyce jest najczęściej kwestionowane przez organy dokonujące kontroli.

Nie bez znaczenia pozostaje również przejrzyste wskazanie warunków współdziałania podmiotu z innymi jednostkami zajmującymi się działalnością leczniczą, gdy chodzi o zapewnienie prawidłowości leczenia i rehabilitacji pacjentów, rzetelnej diagnostyki, gwarancji ciągłości świadczeń, by oferowane pacjentom usługi w zakresie ochrony zdrowia miały możliwe najbardziej kompleksową postać.

Regulamin organizacyjny, w formie wewnętrznego zarządzenia podmiotu kierującego placówką, skupia się na zapewnieniu techniczno-organizacyjnego dostępu pacjentów do udzielanych świadczeń, nie wskazuje zatem, jak czynił to regulamin porządkowy wskazywany przez nieobowiązujące już przepisy Ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, na kwestie promocji zdrowia czy rozbudowane podjecie zagadnień administracyjno-gospodarczych dotyczących funkcjonowania podmiotu.

Wcześniej dokonana analiza prawna regulaminu organizacyjnego może być gwarancją, że przeprowadzana kontrola nie będzie źródłem nieprzyjemnego zaskoczenia a w konsekwencji, doniosłych w skutkach sankcji.

-----
Zapraszamy do przeczytania innych artykułów z sekcji prawo medyczne oraz kontaktu z naszymi prawnikami.
Kancelaria świadczy także porady prawne przez Internet, zapraszamy do wypełnienia bezpłatnego formularza wyceny usługi.